دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ ،پمپ تزریق دقیق مواد شیمیایی،لیست قیمت دوزینگ پمپ،دوزینگ پمپ ایرانی،دوزینگ پمپ اتاترون

دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ ،پمپ تزریق دقیق مواد شیمیایی،لیست قیمت دوزینگ پمپ،دوزینگ پمپ ایرانی،دوزینگ پمپ اتاترون

تعریف دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ چیست؟

دوزینگ پمپ یا پمپ تزریق وسیله ای است جهت تزریق و پمپاژ سیالات. پمپ تزریق قابلیت تغییر کورس رفت و آمد دارد که یکی از ملاک هایی می باشد که باعث متمایز شدن دوزینگ پمپ از سایر پمپ های مشابه می باشد. نیروی محرکه این پمپ ها  به صورت افقی و عمودی، سلونوئیدی، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی است. میزان دبی در پمپ های سانتریفیوژ با انرژی برق تغییر می کنند.

دوزینگ پمپ های رایج در صنایع از دبی پاینی برخوردار هستند که معمولا این دبی بین 1 تا 10000 لیتر در دقیقه و فشار کاری بین 10 تا 2000 بار در حال نوسان است.

 

  انواع دوزینگ پمپ ها


دوزینگ پمپ سلونوئیدی


پمپ های الکترومغناطیسی نوعی پمپ اندازه گیری هستند که بر اساس مکانیزم انتقال کار می کنند. پمپ هایی که از نیروی محرکه الکترومغناطیسی برای حرکت استفاده می کنند، پمپ های اندازه گیری برقی نامیده می شوند. پمپ های برقی قابلیت استفاده و هوشمندی بهتری نسبت به پمپ های اندازه گیری موتوردار دارند. و میزان حجم تزریق کمتر بوده و دارای قسمت مغناطیسی می باشند.

انتقال نیرو در پمپ برقی با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی انجام می شود. در دوز پمپ برقی یک قطعه مغناطیسی وجود دارد که با ورود برق این قطعه دارای بار الکتریکی شده و سپس شفت فلزی پمپ را به سمت خود جذب می کند. هنگامی که جریان متوقف می شود، شفت توسط یک فنر به عقب کشیده می شود. این شفت به پمپ دیافراگم، پیستون یا پیستون اندازه گیری متصل می شود. و با حرکت به جلو و عقب، فرآیند مکش و تزریق در دستگاه اتفاق می افتد. شیر برقی معمولاً یک فنر پیچ خورده در داخل یک محفظه سیم پیچ مهر و موم شده است.


دوزینگ پمپ دیافراگمی


پمپ های دیافراگمی یا الکتروپمپ ها به عنوان پمپ های جابجایی مثبت در نظر گرفته می شوند. این پمپ ها از عملکرد دیافراگم رفت و برگشتی برای جابجایی سیالات استفاده می کنند که لاستیک یا ترموپلاستیک است. پرکاربردترین نوع پمپ دیافراگمی، پمپ دیافراگمی هوا محور است که با نام AODD یا AOD شناخته می شود. این پمپ ها معمولاً به صورت دستی، الکتریکی و پنوماتیک پیکربندی می شوند.


دوزینگ پمپ پیستونی


نوعی پمپ پرکاربرد است که مانند دیگر پمپ های مترینگ قابلیت پمپاژ سیالات مختلف با دبی قابل تنظیم فعالیت می کند. این دوزینگ پمپ به وسیله حرکت رفت و برگشتی یک پیستون انجام می گیرد. حرکت دورانی الکتروموتور از طریق یک شافت  منحر به حرکت ر فت و برگشتی پیستون می باشد.


پمپ تزریق پریستالتیک


یک  لوله با قابلیت انعطاف پذیری بالا می باشد که از طریق فشار و رها شدن یک شلنگ جابه جایی سیالات صورت می گیرد. این پمپ ها دارای سه شکل شلنگی، پمپ تیوپی، و پمپ خارج از مرکز 360 درجه می باشد که پمپ شلنگی بیشترین استفاده و محبوبیت بیشتری را دارد.


کاربرد دوزینگ پمپ


1.      تعمیر آسان

2.      کیفیت بالا

3.      بسیار سازکار با نیرو های صنعت شما

4.      نزریق پلی الکترولیت به فاضلاب

5.      تزریق کنستانتره میوه ها به در صنایع غذایی

6.      تزریق مواد نمک زا

7.      تزریق مواد  بوداز از خطر نشت  گازجلوگیری می کند.

دوزینگ پمپ چگونه کار می‌کند؟


پمپ دوز، مقدار اندازه گیری شده مایعات را به محفظه خود می‌کشد و مواد شیمیایی را به مخزن، تزریق می‌کند. دوزینگ پمپ توسط یک موتور الکتریکی یا یک محرک هوا تأمین می‌شود و دارای یک کنترل کننده است که پمپ را خاموش و روشن کرده و میزان جریان را کنترل می‌کند. برخی از مدل‌ها شامل سیستم‌های کنترل پیچیده‌تری هستند.


لوازم جانبی دوزینگ پمپ


اجزای اصلی پمپ دوز شامل:

کانتینر یا مخزن شیمیایی: این قسمت از ابزار ماده‌ی دوز شونده را نگهدار می‌کند.

پمپ: در مواد و اندازه متفاوت است. شامل ورودی، خط مکش و دوز خط است.

انژکتور: شیر یک طرفه است که مواد شیمیایی را به داخل محصول تزریق می‌کند. انژکتور بر فشار در لوله غلبه می‌کند و اجازه می‌دهد مواد شیمیایی به درون مایع جریان یابد.

لوله پمپاژ: لوله سفت و سخت یا شلنگ تقویت شده است که می‌تواند از جنس پلی‌اتیلن، پی‌وی‌سی یا فولاد ضد زنگ برای استفاده در فشار بالا باشد.

سیستم کنترل: دقت را کنترل می‌کند و در زمان‌های مشخص خاموش و روشن می‌شود. می‌تواند سوئیچ جریان ساده یا تایمر باشد.

شیر یک طرفه متصل به خط مکش: درون درام محصول قرار می‌گیرد و پمپ را در حالت اولیه قرار می‌دهد.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد